Mere om denne case

Vi advarer på forhånd! Det her bliver lidt langt, måske endda lidt langhåret, men sådan er det jo med passionsprojekter!

Om man er indfødt eller tilflytter, så lærer man hurtigt, at selvom Esbjerg har mange rundkørsler, så er der altså kun én Rundkørsel – så notorisk, at den skal staves med stort! Rundkørslen i Esbjerg Centrum, med det borgelige navn Strandby Plads, er en trafikal hovedåre, hvor mange store, centrale veje begynder eller ender.

I rundkørslen tårner de monumentale bygninger “Bækgaard” og “Vejgaard” sig op, som siden 1940 har været del af bybilledet og Strandby Plads. Bækgaard og Vejgaard var de sidste bygninger fra arkitekt Christian Hjerrild Clausens hånd – bedre kendt som C.H. Clausen – som var arkitekten bag størstedelen af Esbjergs velrenommerede bygninger. C.H. Clausen døde i 1941, kort før byggeriets færdiggørelse, og det formodes, at hans tegnestue efterfølgende afsluttede projektet.

Efter et års øvelse, arbejde og finjustering kan vi endelig præsentere vores første skrifttype: “Bækgaard-Vejgaard” – en digitaliseret version af de velkendte facadebogstaver. For de uindviede betyder dette i korte træk, at man kan downloade og installere denne skrifttype på sin computer, hvorefter man kan benytte den i alle tekstbehandlingsprogrammer.

Da bogstaverne jo oprindeligt er facadebogstaver, så siger det måske sig selv, at de kræver plads og masser af luft rundt omkring sig for virkelig at komme til sin ret. Derfor anbefaler vi at benytte “Bækgaard-Vejgaard”-skrifttypen til overskrifter eller andre steder hvor en stor størrelse hører hjemme: plakater, flyers, bannere og så videre.

Se også lignende case:
Juhl40 – en skrifttype baseret på Finn Juhls håndskrift

Til nørderne kommer der her lidt om skrifttypens tilblivelse: Da de oprindelige facadebogstaver alle er versaler, altså store bogstaver, består skrifttypen ligeledes udelukkende af versaler. Da vi kun havde bogstaverne A, B, D, E, G, J, K, L, R, V og Æ til rådighed, måtte vi bruge vores eksisterende viden om skrifttyper for at nå i mål. Selvom det måske ikke virker til det, så var masser af materiale at gå ud fra: fra B fik vi P, fra E fik vi F, fra G fik vi C og så videre. Kun få bogstaver manglede en reference, og det var særligt her, at vi måtte læne os op af vores årelange erfaring og respekt for typografi. “Bækgaard-Vejgaard”-skrifttypen indeholder ikke tal eller særlige tegn, da disse ellers skulle frit opfindes. Udover de originale bogstaver har vi også tilføjet variationer af for eksempel O og V, så man kan sætte sit personlige præg på skrifttypen.

Vi synes at resultat er velskabt og helstøbt – vi håber at I synes det samme!

I forbindelse med vores portræt i Ugeavisen Esbjerg (uge 25, 2021), tog vi deres eksisterende logo under kærlig behandling, og opsatte det med “Bækgaard-Vejgaard”-skrifttypen. En sjov og anderledes opgave, der virkelig viser, hvor meget en skrifttype kan gøre for et udtryk! Det var en stærk og original lancering af vores første kommercielle skrifttype – stor tak til Ugeavisen Esbjerg for at lege med!

“Bækgaard-Vejgaard” blev også benyttet til udstillingen “ESBJERG – Alletiders bygningskultur” på Esbjerg Museum, en udstilling om Esbjergs arkitektoniske stilart, nemlig historicismen. Til udstillingen blev “Bækgaard-Vejgaard” benyttes som overskrift til de mange infobokse, som udstillingen bestod af. “ESBJERG – Alletiders bygningskultur” kan opleves fra juli 2021 og året ud. Tak til Esbjerg Museum for samarbejdet!