Mere om denne case

Under 3daysofdesign 2020 åbnede House of Finn Juhl dørene til deres nye showroom i Wilhelm Hansens Hus i Gothersgade i København. Til åbningen efterspurgte House of Finn Juhl en plakatrække, som kunne udfylde alle 18 glasmontre, som er ved showroomets indgangsparti. Glasmontrene har i bygningens tidligere liv været anvendt til at udstille forsiderne af de mange nodeudgivelser, som Wilhelm Hansen udgav og solgte i sin tid.

Wilhelm Hansens Hus har siden 1879 dannet rammen om musikhandel- og forlag i København. Wilhelm Hansens Musikforlag var Skandinaviens største og indbegrebet af den danske musikskat. Her var alle de store kunstnere i stald – lige fra H.C. Andersen, H.C. Lumbye over J.P. Hartmann og Carl Nielsen til moderne musik af Per Nørgaard, Herman D. Koppel og Niels Viggo Bentzon.

Med House of Finn Juhls indtog i Wilhelm Hansens Hus er ringen på mange måder sluttet; Finn Juhl dannede fra 1960 og indtil sin død i 1989 par med Hanne Wilhelm Hansen, som sammen med søsteren Lone, udgjorde 5. generation af Wilhelm Hansens Musikforlag. I 1998 kontaktede Hanne Wilhelm Hansen stifterne af Onecollection (i dag også kendt som House of Finn Juhl), Ivan Hansen og Hans Henrik Sørensen, og et samarbejde omkring relancering af Finn Juhls møbler blev indledt.

Denne fantastisk historie ville vi også gerne inkorporere i vores grafik – derfor tog vi udgangspunkt i Finn Juhls særegne og fantastiske møbelkunst, som blev grundelementet i vores design. Det gennemgående motiv i plakatrækken er Finn Juhls “Handskeskab” fra 1961, med de farverige kassetter i kold og varm farveskala (baseret på Goethes teori om farve og hans farvehjul).

Hanne Wilhelm Hansen elskede handsker, men hun havde svært ved at holde styr på de mange par, og de ti kassetter blev derfor farvelagt til at hjælpe hende med at holde orden på sine handsker.

På denne vis har vi altså samlet Finn Juhl, Hanne Wilhelm Hansen, Finn Juls møbelkunst og deres fælles kærlighed til farver i en og samme grafik – det er vi ret tilfredse med. Skrifttypen, som man ser på plakaten, er desuden Finn Juhls egen håndskrift, som vi har digitaliseret og lavet til sin egen selvstændige type.