Endnu et år, endnu en Esbjerg Ølfestival. Men selvom mange af de visuelle elementer måske virkede bekendte, tog vi en masse nye tiltag bag facaden. Et solidt fundament er nu lagt og afprøvet for de kommende års udgaver.
Årlige begivenheder såsom Esbjerg Ølfestival skal helst vokse år for år, for at give publikum noget nyt at glæde sig til. Derfor var det en naturlighed, at der i år blev produceret mere visuelt materiale end sidste år — ja, faktisk mere end de tre tidligere udgaver tilsammen.
Projektet begyndte tilbage i november 2024, hvor hele SoMe-planen blev præsenteret for Esbjerg Bryghus. Planen bestod af 60 mere eller mindre unikke opslag på Instagram, der løbende skulle orientere publikum om hvad den kommende udgave af Esbjerg Ølfestival ville bestå af. Alt fra lancering af bryggerier til konkurrencer var plottet ind i planen og kun ganske få elementer flyttede sig undervejs.
Det er naturligvis svært at gisne om billetsalgets fremskridt – men vi havde dog forventet, at der ville blive udsolgt. At det skulle ske allerede over en måned før festivalen var dog noget nyt og uforudset – men naturligvis kærkomment. Det resulterede i, at der en enkelt gang måtte afviges fra den ellers stramme planlægning af opslag – ellers holdte vi os til planen.
Summa summarum, så varetog jeg alle tænkelige visuelle opgaver for Esbjerg Ølfestival. Herunder opdatering af visuel identitet, valg af ny signatur-skrifttype, opdateret farvepalette, udvikling af ny hjemmeside, design og layout af T-Shirt, armbånd, ølglas, navneplakat, ID-kort og madbilletter. Dertil var der design af over 60 unikke grafikker til Instagram, produktion af to SoMe-promotionvideoer, 15 korte præsentationsvideoer af hvert bryggeri, fotografi på festivaldagen og diverse grafiker til Esbjerg Bryghus’ egen hjemmeside og webshop. Et mindre sideprojekt var udvikling af logo for Brewers Fight Club.
Som det forhåbentligt fremgår har det været en stor opgave, som har krævet en mange arbejdstimer foran skærmen. Der skal tænkes – og handles – hurtigt og der sker konstant småændringer af mindre eller stor karakter. Her ser jeg det som en stor fordel at være ene mand på kontoret, så jeg hurtigt kan sætte ændringer ind på kort varsel.
Jeg er rigtig glad og stolt af resultatet, hvor jeg fik lov til at påtage mig mange forskellige roller. Fra amatør-copywriter in spe til konkurrenceudlodder. Endnu en udsolgt ølfestival. Det er aldrig kedeligt på Esbjerg Bryghus.